Czym jest ikonografia?
Ikonografia odnosi się do zbioru specyficznych typów obrazów używanych przez artystów do przekazywania głębszych znaczeń w ich dziełach. Analiza ikonograficzna polega na krytycznym odczytywaniu obrazów w kontekście odpowiednich wartości społecznych i kulturowych. Ikonografia jest często rozumiana jako język wizualny, który może nauczyć odbiorców więcej o konkretnych kulturach i społeczeństwach, zarówno dawnych, jak i współczesnych. Ikonografia jest powszechnie stosowana w sztukach wizualnych, ale jest również używana w innych dyscyplinach akademickich, takich jak antropologia, socjologia, medioznawstwo i studia kulturowe.

Historia ikonografii.
Słowo “ikonografia” wywodzi się z greckich słów “ikon” i “graph”, gdzie “ikon” oznacza “obraz”, a “graph” oznacza “pisać”. Artyści, rzemieślnicy i twórcy od tysiącleci używają ikon i symboli do reprezentowania aspektów swoich kultur i społeczeństw. Najwcześniejsze ikony w sztuce wizualnej przedstawiały postacie religijne lub mitologiczne. Już w VII wieku obrazy Jezusa Chrystusa były przedstawiane na panelach wyświetlanych w prawosławnych kościołach greckich.
W historii sztuki artyści używali symbolicznych obiektów jako części swojego tematu, a badanie i interpretacja tych symboli to to, co nazywamy ikonografią. Użycie przez artystę konkretnego obrazu w jego dziele do symbolizowania określonego znaczenia stało się częścią studiów ikonograficznych dopiero w XVI wieku. Emblematy i symbole były zbierane z rękopisów i innych form literatury, a ich znaczenia były identyfikowane lub tłumaczone, aby artyści mogli je używać w swoich dziełach, takich jak martwa natura.

Dopiero w XVIII wieku ikonografia stała się powszechna. Ikonografia stała się narzędziem, które towarzyszyło archeologom podczas ich wykopalisk, aby mogli klasyfikować symbole, tematy i motywy w starożytnych zabytkach i obiektach.
Ikonografia stała się później metodą do dekodowania symboliki religijnej w sztuce wizualnej XIX wieku. Chrześcijańskie ikony, takie jak baranek i biała gołębica, reprezentujące Chrystusa i Ducha Świętego, były jednymi z bardziej popularnych ikon w zachodniej sztuce religijnej. Wschodnia sztuka religijna, klasyczna sztuka europejska i sztuka świecka również korzystają z ikon i symboliki.
Ikona będzie miała jednak inne znaczenie, gdy zostanie odczytana w innej ikonografii. Biała gołębica, na przykład, jest symbolem Ducha Świętego w ikonografii chrześcijańskiej, symbolem życia w judaizmie, ale jest związana z grecką boginią Wenus lub Afrodytą w mitologii klasycznej.
Ikonografia w zachodniej sztuce religijnej.
W zachodniej sztuce historycy sztuki często odwołują się do „Iconologii” Cesare Ripy z 1593 roku, książki o emblematów i ich znaczeniach, jako wpływu na twórczość artystów od momentu jej publikacji. Jako dyscyplina naukowa, ikonografia rozwinęła się w XIX wieku dzięki pracom uczonych specjalizujących się w chrześcijańskiej sztuce religijnej: Adolphe Didrona, Antona Heinricha Springera i Émile Mâle.
Chrześcijańska sztuka i ikonografia najbardziej rozwijały się w średniowieczu i okresie renesansu. Klasyczna sztuka rzymska i grecka często zawierała ikonografię odnoszącą się do tekstów biblijnych. Jezus Chrystus, Matka Boska, święci i apostołowie były powszechnymi ikonami, z różnymi wariantami sygnalizującymi różne narracje związane z życiem Chrystusa i Starego Testamentu.
Chrześcijańska ikonografia obejmowała złożoną symboliczną reprezentację, wykraczającą poza proste przedstawienie pewnych postaci. Wiele malowideł narracyjnych zawierało szczegółową chrześcijańską ikonografię, uwzględniającą gesty, ubrania i przedmioty, które jednoznacznie identyfikowały określone osoby. Na przykład święty Piotr zawsze jest przedstawiany z ciemnymi, krzaczastymi włosami i brodą, ale często trzyma klucze do nieba, rybę lub koguta. Przedmioty i inne obrazy są wybierane na podstawie moralnej historii opowiadanej o danej świętej postaci.

Duchowni często zlecali artystom malowanie bardzo szczegółowych scen religijnych. Było to szczególnie prawdziwe w okresie romańskim, kiedy nastąpiła duża innowacja ikonograficzna. Iluminowane rękopisy, już wcześniej używane, również przeszły dramatyczne zmiany w symbolach towarzyszących tekstom.
Historie ze Starego Testamentu były jednymi z bardziej popularnych scen przedstawianych w chrześcijańskiej sztuce religijnej, zwłaszcza w średniowieczu. Sztuka religijna z tego okresu czerpała z obszernej ikonografii, która pomagała przekazywać złożone religijne przesłania i specyficzne znaczenia jak najjaśniej.
Niderlandzki malarz Jan van Eyck przyczynił się do rozwoju ikonografii, wprowadzając wiele elementów ukazujących przenikanie się świata duchowego i materialnego. Ikonografia van Eycka nie jest głównym tematem jego prac, ale jest zazwyczaj subtelnie umieszczona wśród innych obrazów. Jego ikonografia jest symbolicznym odniesieniem do biblijnych wzmianek, które łączą się z ówczesnymi przekonaniami. Van Eyck jest wybitną postacią w dziedzinie ikonografii, ponieważ jego obrazy są tak skomplikowane, a symbole tak subtelnie umieszczone, że widz musi dokładnie przyjrzeć się dziełu, aby docenić jego prawdziwe znaczenie. Arnolfini Portrait z 1434 roku jest przykładem klasycznego stylu artysty.
Ikonografia we wschodniej sztuce religijnej.
Wiele religijnych dzieł sztuki w kulturach wschodnich, takich jak hinduizm, buddyzm i sikhizm, zawiera ikonografię składającą się z wielu mudr i asan, czyli gestów i postaw, które mają specyficzne, rytualne znaczenia. Podobnie jak klęczenie i składanie rąk do modlitwy, powszechne w sztuce chrześcijańskiej, te mudry i asany reprezentują boskie cechy zgodnie z historiami zawartymi w świętych tekstach i pismach.
W religiach takich jak hinduizm i buddyzm tybetański, kolor odgrywa ważną rolę w ikonografii, często tworząc związek między bóstwem a innymi elementami, takimi jak powietrze, ziemia, wiatr i ogień. Kolor, mudry i asany są również używane do wyrażenia nastroju bóstwa. Na przykład, w zależności od inkarnacji, hinduskie bóstwo Wisznu jest przedstawiane jako rozgniewane lub uspokojone, z użyciem ciepłych kolorów w pierwszym przypadku i chłodnych kolorów w drugim.
Zwierzęta i flora są również ważnym elementem wschodniej ikonografii religijnej. Lakshmi, hinduska bogini bogactwa i dobrobytu, jest często związana z symbolem słonia, sowy lub pióra pawia, a także z różnymi roślinami, takimi jak czerwony lotos.
Ikonografia świecka i klasyczna w sztuce europejskiej.
Od okresu renesansu malarstwo świeckie stało się coraz popularniejszą alternatywą dla sztuki chrześcijańskiej. Naturalnie, sztuka renesansowa rozwinęła własne konwencje ikonograficzne, obejmujące malarstwo historyczne, sceny rodzajowe, portrety, mitologie, a nawet pejzaże.
Wiele symboli z ikonografii renesansowej wpłynęło na współczesne media i kulturę popularną, w tym film, fotografię, komiksy i karykatury polityczne. Wielu nowoczesnych artystów odwoływało się do ikonografii antycznej, adaptując ikony używane przez wcześniejszych twórców do własnych praktyk.

Niektórzy współcześni artyści stworzyli nawet osobiste ikonografie, w których powtarzające się symbole, postacie, tematy lub scenerie miały dla nich istotne znaczenie. Tylko osoby zaznajomione z twórczością lub życiem artysty mogły zrozumieć znaczenie poszczególnych symboli w ich osobistej ikonografii. Do artystów z najbardziej rozbudowanymi osobistymi ikonografiami należą Hieronymus Bosch, Francisco Goya, Paul Gauguin, Pablo Picasso, Joseph Beuys, William Blake i Frida Kahlo.
Osobista ikonografia Williama Blake’a z XVIII wieku jest skomplikowaną eksploracją relacji między ludźmi a chrześcijańskim Bogiem. W XIX wieku Pablo Picasso rozwinął osobistą ikonografię, która była w dużej mierze autobiograficzna, używając byka jako symbolu w takich dziełach jak „Guernica” z 1937 roku. Ikonografia Fridy Kahlo odzwierciedla jej europejskie i meksykańskie dziedzictwo, często łącząc chrześcijańską ikonografię w swoich autoportretach, przedstawiając się jako Matka Boska czy święty Sebastian.
Nawet artysta pop Andy Warhol stworzył własną ikonografię. Ikonografia Warhola komunikowała się poprzez portrety celebrytów i obiekty, które stały się amerykańskimi ikonami kultury, takie jak puszki zupy Campbell’s.
W XX wieku Joseph Beuys używał pozornie przypadkowych przedmiotów do stworzenia swojej ikonografii. Materiały takie jak filc, tłuszcz i miód były używane w jego pracach jako sposób wyrażania jego idei dotyczących społeczeństwa i życia. Ewidentnie, ikonografia może być skomplikowana, a znaczenie można przypisać niemal nieskończonej liczbie przedmiotów lub osób. Niemniej jednak, ikonografia pozostaje popularna w twórczości współczesnych artystów.
Znani artyści korzystający z ikonografii:
- Jan van Eyck, c.1390-1441
- Hieronymous Bosch, 1450-1516
- Francisco Goya, 1746-1828
- Paul Gauguin, 1848-1903
- Pablo Picasso, 1881-1973
- Joseph Beuys, 1921-1986
- William Blake, 1757-1827
- William Hogarth, 1697-1764
- Peter Paul Rubens, 1577-1640
- Frida Kahlo, 1907-1954
- Andy Warhol, 1928-1987