Z NIMI / WITH THEM
TERESA MURAK / MAGDALENA KOMAR / ALEKSANDRA PRZYBYSZ / KAROLINA ŻYNIEWICZ
Kiedy?
Wystawa: 18 września – 19 listopada 2023
Czynna codziennie prócz poniedziałków od 12:00 do 19:00
Gdzie?
Galeria Studio
Pałac Kultury i Nauki pl. Defilad 1 (wejście od ulicy Marszałkowskiej)
00-901 Warszawa
O wystawie:
Wystawa opowiada historię artystki Teresy Murak, która już w latach 70. XX wieku rozpoczęła własne badania nad międzygatunkowym dialogiem. Pioniersko i indywidualnie, Murak eksperymentowała z sztuką, angażując się w uprawę roślin i obserwując ich wzrost. Na wystawie można zobaczyć projekt Rzeźba dla Ziemi, który Murak stworzyła w 1974 roku w miejscowości Ubbeboda w Szwecji, a także inne jej prace z tamtego okresu, w tym litografie i serigrafie. Warto podkreślić, że Murak odegrała prekursorską rolę w historii polskiej i światowej sztuki.
W roku 2020 Magdalena Komar zdecydowała się postawić ul w ogrodzie na przedmieściach Warszawy. Autorka opisuje ten proces jako budowanie nowego świata poprzez kupno, ustawienie i umieszczenie rodziny pszczelej w ulu. Jej projekt, zatytułowany “Alfabet trwania”, prezentowany na wystawie w Galerii Studio, polega na tworzeniu tkanin i rzeźb we współpracy z pszczołami. Wszystko zaczyna się od heksagonu, który jest fundamentalną formą w budownictwie pszczół. Na wystawie można zobaczyć kompozycje wykonane przez pszczoły na osnowie stworzonej przez artystkę, a także film dokumentujący jej działania oraz instalację. Magdalena Komar jest projektantką tkanin i wykładowczynią w Katedrze Mody na Wydziale Projektowania Przemysłowego warszawskiej ASP.
W pracy “Lepkość”, Aleksandra Przybysz opisuje swoją współpracę z grzybem herbacianym, znanym jako SCOBY (Symbiotic Culture of Bacteria and Yeasts). Przybysz jest artystką, która skupia się na człowieku i jego symbolicznym związku z naturą, przestrzenią i dziedziczoną pamięcią. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz na Wydziale Filmu i Realizacji Dźwięku na Escola das Artes w Porto. Jej zainteresowania koncentrują się na granicy między tym, co ludzkie, a tym, co nie-ludzkie, zwłaszcza w kontekście reakcji emocjonalnych. Przybysz bada odczucia wstrętu i lęku przed innymi obiektami lub istotami. SCOBY jest szczególnym stworzeniem, które zmienia fakturę i zapach w zależności od warunków. Praca wideo Przybysz będzie towarzyszyć obiektom stworzonym z grzyba herbacianego przez artystkę oraz dokumentacji jednej z jej akcji performatywnych.
Wystawa będzie prezentować performatywny tryptyk artystki Karoliny Żyniewicz, który nosi tytuł “Scenografie życia” i składa się z trzech podrozdziałów: “Powoływanie do życia”, “Uśmiercenie” oraz “Wskrzeszanie”. Żyniewicz uzyskała tytuł magistra sztuki na Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi oraz tytuł doktora w dziedzinie nauk o kulturze na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Realizuje projekty artystyczne zarówno w laboratoriach biologicznych, jak i w galeriach i muzeach. Ponadto, prowadzi obserwacje autoetnograficzne, w których używa próbek pobranych z jej ciała lub innych ciał, takich jak DNA, fragmenty skóry czy krew, jako punkt wyjścia do badań. Wykorzystuje zarówno biotechnologię, jak i bio-medycynę, a także czerpie z różnych obszarów wiedzy akademickiej, takich jak antropologia, filozofia i socjologia.
Wystawa jest poświęcona badaniu nowych obszarów i metod (współ)tworzenia sztuki, zarówno w kontekście ludzkim, jak i z udziałem innych istot, w tym nie-ludzkich podmiotów. Artystki, które biorą udział w tej wystawie, wykazują szczególną determinację w poszukiwaniu partnerów poza sferą ludzką. Donna Haraway określiła proces tworzenia wraz z roślinami i zwierzętami jako sympoiesis – “tworzenie z”. Tematem tej wystawy jest właśnie sympoiesis. Zostały zaproszone artystki, dla których proces twórczy ma większe znaczenie niż sam produkt, a także traktują go jako możliwość wymiany informacji międzygatunkowej. Z bliska można zaobserwować, że w pewnych formach współpracy zacierają się granice między naturą a kulturą oraz między artystą a nie-artystą. Sztuka prezentowana na tej wystawie kwestionuje pewne przyjęte przez ludzi przekonania, takie jak godność i ważność sztuki, a także różnicę między naturą a kulturą oraz dominację człowieka nad przyrodą. Zachęca nas do zastanowienia się, do czego takie przekonania nam służą.
Kuratorka: Dorota Jarecka
Architektura wystawy: Paulina Tyro-Niezgoda
Opieka konserwatorska: Martyna Wilkowska
Produkcja: Ewa Grzebyk
Źródło: tutaj