Tytuł prezentacji został zainspirowany przez wystawę Sztuka kobiet, która miała miejsce w Galerii ON w Poznaniu w 1980 roku. Była to jedna z pierwszych wystaw w Polsce, która skupiała się na tematyce feministycznej. Podczas tego wydarzenia Maria Pinińska-Bereś zaprezentowała Pranie I, które w 2023 roku zostało nabyte do Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Pomimo tego, że sztuka feministyczna stworzona przez kobiety jest obecnie prezentowana w niemal każdej galerii, wystawa w CSW ukazuje ten temat w zupełnie nowy sposób. Nowatorskość polega na uwzględnieniu różnorodnych, dotąd nieuwzględnionych perspektyw.
Na wystawie zostanie zaprezentowana twórczość kobiet, która rzadko pojawia się w galeriach sztuki. Ich prace i przekonania były sprzeczne z obowiązującym porządkiem, co skutkowało represjami ze strony państwa, religii lub rodziny. Niektóre z nich były więzione lub grożono im śmiercią. Kobiety te, za pośrednictwem swojej sztuki, walczyły o wolność twórczą.
Twórczynie, których prace zostaną zaprezentowane, pochodzą z różnych środowisk i miejsc na całym świecie. Ich twórczość jest związana z różnymi kontekstami społecznymi. Noor Abed opisuje tożsamość lokalną społeczności palestyńskiej oraz jej związek z ziemią, w obliczu istniejącego zagrożenia. Firoozeh Bazrafkan ukazuje sytuację irańskich kobiet, które są ograniczone przez prawo szariatu. Tasleem Mulhall, w oparciu o własne doświadczenia, porusza problem zagrożenia życia arabskich kobiet. Maria Pinińska-Bereś zmieniała wyobrażenie o kobiecości w szarej, komunistycznej Polsce.
artystki: Noor Abed, Firoozeh Bazrafkan, Tasleem Mulhall, Maria Pinińska-Bereś
Miejsce:
Centrum Sztuki Współczesnej
Zamek Ujazdowski
Jazdów 2, 00–467 Warszawa
Data: 23.02 – 7.04.2024
Źródło: www.u-jazdowski.pl