DZIEŁO WYŁAMUJE SIĘ Z CHAOSU EMOCJI – NATURA JEST WIELORAKOŚCIĄ – SZTUKA JEST JEDNOŚCIĄ
Jesień ze sztuką w Wiedniu
Muzeum Leopolda zaprasza odwiedzających do ponownego odkrycia znaczącego, a jednocześnie niemalże zapomnianego dorobku Maxa Oppenheimera (1885–1954) przedstawiając dotychczas najbardziej wszechstronną retrospektywę jego twórczości. Retrospektywna wystawa ilustruje, jak radykalnie malarz rozwijał swój niepowtarzalny styl, który miał znaczący wpływ na sztukę nowoczesną. Już z początkami XX wieku, Oppenheimer był znany jako osobowość artystyczna. Wystawy jego prac odbywały się w Austrii, Niemczech i Szwajcarii , a w ich posiadaniu były również kolekcje prywatne i muzealne.
Max Oppenheimer
Max Oppenheimer był pionierem ekspresjonizmu. Urodził się w 1885 roku w Wiedniu gdzie najpierw studiował w Akademii Sztuk Pięknych, a później w Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Brał udział w legendarnych wystawach Kunstschau Wien 1908 i Internationale Kunstschau Wien 1909, gdzie zapoznał się z wieloma postępowymi artystami tamtego czasu, takimi jak Oskar Kokoschka (1886–1980), Egon Schiele (1890–1918) czy Albert Paris Gütersloh (1887–1973). Pięć lat młodszy Egon Schiele, aktywnie poszukiwał kontaktu z Oppenheimerem od 1909 roku. Ich przyjaźń trwała wiele lat i objawiała się wspólną pracą w studio Schielego (zimą 1910/11) oraz wzajemnym docenianiem swoich dzieł. W tym czasie obaj artyści kilkakrotnie portretowali się nawzajem. Podczas gdy Oppenheimer i Kokoschka także zaczęli jako przyjaciele, wzrastające rywalizacje między tymi dwoma protagonistami austriackiej awangardy, przerodziły się w prawdziwą wojnę. Kokoschka oskarżył Oppenheimera o plagiat i zwrócił się do swojej międzynarodowej sieci, aby rozpowszechnić swoją wiadomość i zdyskredytować twórczość Oppenheimera.
W momencie, gdy wojska niemieckie zaatakowały Austrię w 1938 roku, artysta został zmuszony do ucieczki i emigracji przez Szwajcarię do Stanów Zjednoczonych, gdzie zmarł samotnie i bez pieniędzy w 1954 roku.
Oppenheimer był znany z tworzenia obrazów o silnym wyrazie emocjonalnym i intuicyjnym. Jego prace często przedstawiały ludzką postać w sposób zdeformowany, co miało na celu podkreślenie wewnętrznych stanów emocjonalnych i psychicznych. Kolorystyka jego obrazów była także niezwykle wyrazista i często kontrastowała ze sobą, co dodawało im jeszcze większej dramatyczności.
Motywy chrześcijańskie i mitologiczne
Około 1910 roku Max Oppenheimer zaczął inspirować się ikonografią chrześcijańską i stworzył kilka prac z wykorzystaniem częstych dla niej motywów. Wprowadził historie do swojego własnego języka wizualnego i często wplatał elementy autobiograficzne w swoje kompozycje, które są wyraźnie widoczne m.in. w pracy Samson.
Pasja do muzyki
Jedną z wielkich pasji Oppenheimera była muzyka, z którą miał styczność od dzieciństwa. Kwartet Hess, namalowany w 1914 roku, był pierwszym obrazem Oppenheimera osadzonym w kontekście muzycznym; liczne inne obrazy o tematyce muzycznej powstawały aż do późnej starości.
Lata spędzone w Szwajcarii, szczególnie między 1915 a 1924 rokiem, były okresem dogłębnego badania tematyki muzycznej poprzez medium malarstwa. Jego głównym celem było przedstawienie zjawisk akustycznych, które były wyrażane z użyciem zarówno futurystycznych, jak i nowatorskich środków stylistycznych.
Artysta zyskał uznanie wśród kolekcjonerów i galerii sztuki, a jego prace były wystawiane na wielu prestiżowych wystawach. Jego wkład w ekspresjonizm był nieoceniony i miał ogromny wpływ na rozwój tego ruchu artystycznego.
Z tą długo oczekiwaną, obszerną wystawą, Muzeum Leopolda zamierza rzucić nowe światło na wybitne i przełomowe dzieła Maxa Oppenheimera, które niesłusznie popadły w zapomnienie, oraz zbadać bogactwo motywów jego prac. Ponadto, wydarzenie analizuje rolę artysty i jego sieci kontaktów poprzez dzieła ówczesnych artystów – Oskara Kokoschkę i Egona Schiele.
Kiedy:
06.10.2023-25.02.2024
Gdzie:
Leopold Museum, Museumsplatz 1, 1070 Wien, Austria
Źródło: tutaj