Słoneczna Italia w ósmej odsłonie Gabinetu Fotografii.
Podczas zimowej aury Muzeum Narodowe w Warszawie oferuje możliwość podróży do słonecznej XIX-wiecznej Italii. W Gabinecie Fotografii w Galerii Sztuki XIX Wieku można podziwiać cyprysowe aleje, agawy nad morzem, kolumny Forum Romanum i weneckie pałace, które ukazują piękno włoskiego krajobrazu.
Na Półwyspie Apenińskim od czasów wynalezienia fotografii nastąpił dynamiczny rozwój tego medium. To tutaj, dzięki wyjątkowemu połączeniu architektury, dzieł sztuki, krajobrazu i południowego światła, twórcy znaleźli idealne miejsce do eksperymentowania w nowej dziedzinie obrazowania. Pionierzy włoscy, angielscy, francuscy i niemieccy byli odpowiedzialni za pierwsze techniki fotograficzne. W środowisku intelektualistów i artystów, w tym fotografów, zgrupowanych wokół słynnej rzymskiej Caffè Greco, powstała międzynarodowa społeczność. Twórczość takich mistrzów jak Giacomo Caneva, James Anderson i Eugène Constant była ceniona od końca lat 40. XIX wieku. Każdy z nich miał swoje unikatowe podejście do fotografii, co widać w ich pracach eksponowanych w Gabinecie Fotografii.
Fotografowie, którzy regularnie dokumentowali wrażliwe na światło ujęcia swojego najbliższego otoczenia, często tworzyli kompleksowe opowieści o tych miejscach. Świetnymi przykładami są fotografie włoskiego artysty Carla Nai, prezentowane w Gabinecie 2, który od końca lat 50. XIX wieku pokazywał zachwycające obrazy Wenecji, oraz prace niemieckiego fotografa Alfreda Noacka, który uwiecznił wspaniały poemat na cześć Genui. Życie miasta w jego bardziej ukrytych zakątkach, portach i nadmorskich bulwarach, było często tematem fotografów. Od lat 80. XIX wieku, dzięki postępowi technologicznemu, fotografowanie stało się jeszcze prostsze. Fotografowie dokumentowali codzienne życie mieszkańców odległych miejsc, takich jak wyspy. Takie sceny rodzajowe stały się popularnym i atrakcyjnym motywem do fotografowania.
Półwysep Apeniński był popularnym celem podróży nie tylko dla artystów, lecz także dla europejskiej arystokracji. Włochy stanowiły ważny przystanek na trasie Grand Tour, który miał na celu poszerzenie wiedzy o kulturze i sztuce oraz rozwijanie estetycznego gustu. Rozwój transportu kolejowego w XIX wieku ułatwił dostęp do miejsc wcześniej trudno dostępnych, jak na przykład podnóże Wezuwiusza. Albumy z fotografiami, wydawane przez renomowane wydawnictwa, były cenionymi pamiątkami dla podróżników z XIX wieku, przypominającymi o ich wizycie we Włoszech.
Miejsce:
Muzeum Narodowe w Warszawie
Aleje Jerozolimskie 3
00-495 Warszawa
Data: 5.02 – 7.04.2024
Źródło: www.goout.net