Ekspozycja dzieł Kamili Kamińskiej to artystyczne eksplorowanie fizyczności dzieła sztuki, odzwierciedlające namacalną naturę bytu ludzkiego, wraz z jego wszystkimi – momentami niewygodnymi – cechami. W warstwie, która oddziela doznania zmysłowe od świata pojęć, artystka wykorzystuje konwencjonalne odzienie lub mimetyczne reprezentacje skóry. Prezentowane na wystawie obrazy wykorzystują szorstki lniany materiał, który jest raz szewronowany, raz układany w fałdy, w połączeniu z klasyczną techniką malarską tempera. Dzieła te nawiązują do somatyczności człowieka i zachęcają do refleksji nad tożsamością oraz rolą sztuki wizualnej w dobie rosnącej cyfryzacji otaczającej nas przestrzeni.
W najświeższej prezentacji dzieł Kamili Kamińskiej, widzimy obrazy przyozdobione w konwencjonalne płócienne kostiumy, które są zestawione z malaturami-membranami naśladującymi teksturę skóry, wszystko to wytworzone zgodnie z zasadami sztuki krawieckiej. Wystawa ta daje poczucie materializacji oraz nadania podmiotowości artystycznym kreacjom. Tło o chłodnej, głębokiej, prawie czarnej tonacji ścian, na których Kaminska aranżuje swe prace, pełni funkcję obramowania i rodzaju passe-partout, nadając im jednolitość. Ten sposób prezentacji nie tylko tworzy optyczną spójność wystawionych prac, ale również kreuje odpowiedni klimat. Wyłania się sugestia dialogu między bladą paletą różu i czerwieni a naturalnym kolorem płótna, przypominającym interakcję pomiędzy gruntującą, bolusową glinką a lnianym podłożem.
Dzieła malarskie stworzone przez Kamilę Kamińską z naturalnego materiału lnianego cechuje figuratywność – wśród nich można dostrzec elementy odzieży damskiej i męskiej, takie jak spódnice, koszule, guziki czy mankiety. Nawet jej prace, które na pierwszy rzut oka wydają się abstrakcyjne, w rzeczywistości nawiązują do figuratywnej sztuki, przedstawiając powiększone wizje zmian skórnych. Obydwie serie prac Kamińskiej tworzą specyficzną opowieść, która przenosi nas poza analizę mody i cielesności. Twórczość Kamińskiej rozwija się w unikalnej przestrzeni wystawienniczej, gdzie obrazy wchodzą w złożone relacje wizualne i semantyczne. Sztuka ta zachęca do przemyśleń na temat materialności dzieła, jego metaforycznej struktury oraz przypisywanej mu egzystencji analogicznej do ludzkiego organizmu. Prezentując na wystawie obrazy, które można porównać do duchów lub membran, artystka za pomocą zręcznego manipulowania płótnem i warstwami farby imitującymi ludzką skórę, skłania widzów do zadumy nad rolami społecznymi, kulturowymi oraz nad ludzką fizjonomią. Przede wszystkim jednak Kamińska eksponuje naturę malarstwa jako medium ucieleśnionego i przedstawiającego podmiotowość.
Kurator: Arkadiusz Karapuda
O cyklu Project Room
Aktualnie odbywa się dwunasta odsłona inicjatywy dedykowanej młodym twórcom, która otwiera przed nimi drzwi do zorganizowania własnych pokazów w jednym z kluczowych ośrodków propagujących sztukę nowoczesną na terenie naszego kraju. W bieżącym roku, oprócz prezentacji dzieł Kamili Kamińskiej, będziemy mieli okazję podziwiać dzieła Ewy Czwartos, Jakuba Matusewicza, Pawła Napierały, Michała Wirtela oraz Piotra Trusika.
Inicjatywa wspierająca rozwój początkujących twórców zainaugurowała swoją działalność w 2012 roku. W ramach programu “Project Room” na lata 2023/2024 przeprowadzono już przeszło 100 ekspozycji, prezentując dzieła nowych talentów ze świata sztuki. Od 2021, prawo zgłaszania swoich kandydatur posiadają absolwenci oraz studenci ostatnich lat uczelni artystycznych, którzy nie przekroczyli 40. roku życia.
Po finalizacji serii ekspozycji jury dokona selekcji najbardziej intrygującej prezentacji, przyznając twórcy lub twórczyni dodatkowe wyróżnienie finansowe w wysokości 20 000 złotych netto. Dodatkowo, zgromadzeni widzowie będą mieli okazję wyłonić swoje faworyzowane dzieło, a osoba odpowiedzialna za tę ekspozycję zostanie nagrodzona identyczną kwotą.
Miejsce:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Jazdów 2, 00–467 Warszawa
Data:
27.102023 – 3.12.2023
Źródło: u-jazdowski.pl