To pierwsza tak duża retrospektywa artysty Alexandra Reben’a w Muzeum Sztuki Crocker. Wystawa ma miejsce tuż po tym, jak Reben został pierwszym artystą rezydentem w OpenAI, firmie odpowiedzialnej za generator obrazów DALL-E i czatbota ChatGPT.
Alexander Reben
Alexander Reben, innowacyjny artysta działający w dziedzinie sztucznej inteligencji, prezentuje swoją najnowszą wystawę w Crocker Art Museum. Wystawa, zatytułowana “AI Am I?”, eksploruje granice między sztuką a technologią, podkreślając rosnącą rolę sztucznej inteligencji w dzisiejszym świecie. W ramach wystawy, Reben prezentuje swoje unikalne dzieła stworzone przy użyciu algorytmów sztucznej inteligencji. Wykorzystując zaawansowane technologie, artysta eksperymentuje z różnymi formami sztuki, od malarstwa i rzeźby po interaktywne instalacje multimedialne. Reben jest znany z tworzenia sztuki, która wymusza refleksję i interakcję widza. Jego prace często poruszają tematy społeczne i filozoficzne, starając się zainspirować publiczność do myślenia o wpływie technologii na nasze życie. Wystawa “AI Am I? Interaktywna Sztuka A.I.” jest doskonałą okazją do odkrycia fascynującego świata sztucznej inteligencji i jej potencjału artystycznego. Zwiedzający będą mieli możliwość doświadczenia interakcji z dziełami sztuki, które na nowo definiują tradycyjne pojęcie twórczości.
Crocker Art Museum jest dumnym gospodarzem tej wyjątkowej wystawy, która stanowi doskonałą platformę do eksploracji relacji między sztuką a technologią.”AI Am I? Sztuczna inteligencja generowana przez Alexandra Reben’a” w kalifornijskim muzeum łączy głęboko konceptualne prace z różnych dziedzin jego twórczości, którą od około 2012 roku współtworzy razem z sztuczną inteligencją. Ponadto, wystawa ma na celu rozpakowanie tego, co oznacza współpraca z algorytmami, podążając za artystycznym podejściem Reben’a w badaniu, jak symbioza człowieka i maszyny może prowadzić do twórczych przełomów.
Zezwalam, by kierunek [pracy] napędzał konceptualny pomysł. Nawet jeśli nowa technologia się pojawia, niekoniecznie jest najlepszym narzędziem do realizacji konkretnego pomysłu. Ale gdy widzę nowe rzeczy, zwykle wpadają mi też nowe pomysły, więc pojawiają się równolegle.
Reben, który ma doświadczenie w robotyce i matematyce, dodał, że potrafi “przetwarzać i współdziałać” z najnowszymi technologiami na poziomie programowania, co daje mu kontrolę nad rezultatem, czego innym artystom bez takiego doświadczenia może nie udać się osiągnąć.
Weźmy na przykład rzeźbę z brązu Strażnik Pamięci w Dolinie Wrażliwości (2023), która jest centralnym punktem wystawy. Reben stworzył tę pracę, instruując model A.I. do opisania “rzeźby”, a następnie wprowadzając wizualny opis do DALL-E, co pozwoliło generatorowi obrazów na wygenerowanie dzieła. Następnie zlecił profesorowi anatomii przetłumaczenie tego obrazu na plik 3D, który zabrał do odlewni, aby wydrukować go w drukarce 3D. Ta forma została następnie odlana z brązu.
„Wygląda jak klasyczne męskie popiersie, ale gdy okrążysz rzeźbę, możesz zobaczyć, jak różne elementy ożywają z generowanego przez sztuczną inteligencję obrazu” – powiedziała Francesca Wilmott, kuratorka stowarzyszona muzeum. „To dzieło skupia w sobie wiele pomysłów prezentowanych na wystawie, jest owocem współpracy z A.I. oraz zainteresowania artysty historią technologii.”
Muzeum pozyskało tę pracę, stając się pierwszą instytucją, która posiada w swojej kolekcji dzieło stworzone przez sztuczną inteligencję.
Dla Rebena, kolejnym punktem kulminacyjnym wystawy jest interaktywne dzieło, które zaprasza publiczność do współtworzenia z nim i sztuczną inteligencją. Dzieło o nazwie Przemów Sztuką do Życia zachęca odwiedzających do mówienia do mikrofonu, co powoduje generowanie obrazu na podstawie wypowiedzi. Obraz złożony jest z tego, co inni wygenerowali, tworząc coś, co Reben porównuje do “wykwintnego trupa sztucznej inteligencji”. Odwiedzający otrzymają również papierowy paragon z kodem QR, który pozwoli im na późniejsze obejrzenie wygenerowanego obrazu w domu.
Przemów Sztuką do Życia korzysta również z każdego rodzaju technologii A.I. oferowanej przez OpenAI, gdzie rezydentura Rebena potrwa prawdopodobnie trzy miesiące. Według Natalie Summers, reprezentantki firmy OpenAI, artysta korzystał z firmowych produktów od momentu ich wejścia do testów beta w 2020 roku i miał znaczący wpływ na ofertę korporacji.
Reben ma nadzieję, że będzie mógł pomóc w kierowaniu programem rezydencji w sposób, który uważa za “interesujący” i korzystny dla przyszłych artystów. Natalie Summer z kolei chwali Rebena za umiejętność poruszania kwestii związanych z sztuczną inteligencją w sposób edukacyjny.
Artyści robią o wiele więcej niż tylko reprezentują innych artystów. Naprawdę nadają sens światu wokół ciebie. Artyści pomagają być reprezentantami całej ludzkości, nie sądzę, żeby żadne inne dziedziny tego dokonywały
– mówi Summers.
Z ultra-współczesnymi formami sztuki takimi jak sztuczna inteligencja i sztuka generatywna, wszystko ciągle się zmienia. Z kulturalnego punktu widzenia, ten rodzaj sztuki zaczyna stawać się coraz bardziej dojrzały i akceptowany. W meta-sposób, o to właśnie chodzi w tej wystawie.
– dodaje Reben.
Jak z kolei zwiedzający mogą podchodzić do jego dzieł?
Najważniejsza rzecz: przyjdźcie z otwartym umysłem. Wystawa stawia więcej pytań niż daje odpowiedzi, co jest dobre. Uważam, że sztuczna inteligencja i kreatywność często opierają się na założeniach. Ta wystawa podważa niektóre z tych założeń.
– odpowiada artysta.
Zobacz więcej zdjęć z wystawy poniżej:
Miejsce:
Crocker Art Museum, 216 O Street, Sacramento
Data:
Od 22 października 2023 roku do 28 kwietnia 2024 roku.
Źródło: artnet.com