Wszyscy jesteśmy skonstruowani z informacji. Cyfrowe dane stały się głównym narzędziem naszej interakcji z rzeczywistością, a często same stają się rzeczywistością. Wystawa Datament, prezentowana w Pawilonie Polskim na 18. Międzynarodowej Wystawie Architektury, przedstawia współczesną relację człowieka z danymi oraz sposoby ich przetwarzania. Tytułowa nowość słowna identyfikuje dane jako establishment, podkreślając ich konkretny i rzadko kwestionowany wpływ na nasze życie.
Rzeźba, która wypełniła przestrzeń Pawilonu Polskiego, została stworzona z wykorzystaniem algorytmu opartego na ogólnodostępnych danych statystycznych o państwach i terytoriach z całego świata. Instalacja składa się z czterech modeli siatkowych z stali, przeniesionych bezpośrednio ze świata cyfrowego. Reprezentują one statystycznie wygenerowane domostwa z Hongkongu, Polski, Meksyku i Malawi, z każdym modelem składającym się z czterech pomieszczeń odpowiadających podstawowym funkcjom mieszkalnym. Przedstawiają one równie wiarygodny, co fałszywy obraz świata, oparty na autorytetach statystycznych pozyskanych z oficjalnych źródeł. To właśnie manifestacja datamentu, który wypełnia domniemaną wiedzą każdą pustkę poznawczą.
Instalacja architektoniczna umożliwia zbadanie problematyki wszechobecności danych poprzez konkretne doświadczenie, pokazując jak gromadzenie i przetwarzanie danych wymaga ustanowienia nowych relacji. Te relacje mają na celu wykrywanie i minimalizowanie błędów wynikających z różnicy między ludzką perspektywą a logiką algorytmu.
Miejsce: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa
Data: 16.03 – 19.05.2024
Źródło: goout.net