Techniki grafiki warsztatowej

Wystawa „Bieguny” w Galerii SoA Macierzynstwo 20 Linoryt 70x1002020 1

Spis treści

Grafika warsztatowa to dziedzina obejmująca różnorodne techniki druku, które opierają się na tradycyjnym rzemiośle artystycznym. Wykorzystuje rozmaite metody, takie jak druk wypukły, wklęsły czy płaski. Artyści tworzą matryce, które służą do wykonania serii odbitek. Każda technika charakteryzuje się unikatowym podejściem do materiału i procesu twórczego, co pozwala na uzyskanie nietuzinkowych efektów, odzwierciedlających się w precyzyjnych liniach oraz złożonych fakturach. Tradycyjne rzemiosło w grafice warsztatowej pozostaje kluczowym elementem, nadając dziełom głębię i wyjątkowy charakter.

 

HISTORIA GRAFIKI WARSZTATOWEJ

Początki grafiki warsztatowej sięgają już starożytności, jednak jej rozwój jako odrębnej dziedziny sztuki rozwinął się w średniowieczu. Pierwsze próby tworzenia grafiki były związane z technikami druku wypukłego, a najbardziej znane są starożytne odciski pieczęci oraz chińskie drzeworyty posiadające drewnianą matrycę. Wspomniana technika  rozpowszechniła się na większą skalę m.in. na jedwabiu i papierze.

Techniki grafiki warsztatowej Heldenbuch 1590 Fol 064v

 

Wynalezienie druku przez Gutenberga w XV wieku było nie tylko przełomowym odkryciem, ale równocześnie momentem rozkwitu dla tej dziedzinhy. W renesansie powstał miedzioryt, należacy do technik druku wklęsłego, który pozwala na tworzenie precyzyjnych obrazów. Ta technika polega na stworzeniu rysunku za pomocą rylca na metalowej płycie, a następnie wycinaniu konturów. W kolejnym etapie płytę pokrywa się specjalną farbą, która pozostanie jedynie w wyżłobionych rowkach. Gotowa rycina nadaje się do odbicia na przygotowanej wcześniej prasie. Albrecht Dürer był jednym z pierwszych mistrzów tej techniki. Warto również dodać, że dzięki temu artyście grafika warsztatowa uzyskała status sztuki autonomicznej.

Techniki grafiki warsztatowej 5676795818 4c3ea66f8b O
Albrecht Dürer, Studium draperii, 1521

W tym okresie zaczęto również eksperymentować z nowymi technikami, takimi jak akwaforta, która pozwalała na tworzenie delikatniejszych linii dzięki trawieniu matrycy kwasem. Akwaforta bazuje na rysunku, stworzonym na płycie metalowej pokrytej werniksem. Przygotowana praca trafia do kwasu, który następnie pochłania metal tam, gdzie werniks został zdrapany, tworząc wklęsły obraz.

Techniki grafiki warsztatowej Buchdruck 15 Jahrhundert 1
Prasa drukarska francuska z początku XVI wieku

 

W XVII i XVIII wieku grafika warsztatowa stała się niezwykle popularna, a techniki wklęsłodruku, takie jak akwatinta i mezzotinta, pozwalały na uzyskanie jeszcze bogatszych efektów. Był to czas, kiedy artyści zaczęli łączyć różne techniki, aby uzyskać bardziej złożone kompozycje. Akwatinta pochodzi od włoskiego słowa acqua tinta, co oznacza barwiona woda. Dzięki tej metodzie można uzyskać charakterystyczne płynne przejścia między tonami. W technice akwatinty wykorzystuje się metalową płytę miedzianą lub cynkową, którą najpierw pokrywa się drobnym proszkiem kalafonii lub asfaltu, a następnie podgrzewa. Proszek przylepia się do powierzchni płyty w drobnych, nieregularnych cząstkach, tworząc ziarnistą teksturę. Po tym etapie artysta zanurza płytę w kwasie, który trawi odsłonięte fragmenty metalu pomiędzy ziarenkami proszku. Jednym z najbardziej znanych artystów wykorzystujących tę technikę był hiszpański artysta, Francisco Goya.

Techniki grafiki warsztatowej Museo Del Prado Goya Caprichos No 43 El Sueño De La Razon Produce Monstruos
Francisco Goya, Gdy rozum śpi, budzą się demony (z cyklu Kaprysy), akwaforta, 1798

 

Z kolei mezzotinta charakteryzuje się miękkimi przejściami tonalnymi, które przypominają światłocień występujący w obrazach olejnych. Ta wspomniana technika nie wymaga trawienia w kwasie. Mezzotinta to jedna z najbardziej złożonych i wymagających metod druku wklęsłego, ale także najbardziej satysfakcjonujących pod względem uzyskiwanych efektów. Podstawą mezzotinty jest przygotowanie metalowej płyty, która zostaje równomiernie pokryta siatką drobnych zagłębień za pomocą kołyski. To specjalne narzędzie ma ostrą, ząbkowaną krawędź, która wielokrotnie rysuje powierzchnię płyty, tworząc tysiące małych punktów.

Techniki grafiki warsztatowej Brooklyn Museum A Concert Of Birds Richard Earlom
Richard Earlom, Ptasi koncert, 1778

 

Na początku XX wieku pojawił się linoryt, który rozwinął wiele możliwości dla tworzenia ilustracji. Artyści zaczęli eksperymentować z linoleum jako zamiennikiem dla trudniejszego w obróbce drewna, używanego w drzeworycie. Linoleum okazało się idealne do wycinania, ponieważ było miękkie, elastyczne i łatwiejsze w obróbce niż drewno, co umożliwiało artystom wykonywanie bardziej złożonych i dynamicznych kompozycji graficznych. Jednym z najbardziej znanych twórców, którzy zaczęli używać linorytu, był Pablo Picasso, który w latach 50. i 60. XX wieku wyniósł tę technikę na nowy poziom, tworząc wielokolorowe, skomplikowane odbitki.

Techniki grafiki warsztatowej Lossy Page1 1280px Sündinud Nõukogude Liidus Tif
Peeter Allik, Born in the Soviet Union, linoryt, 2002

 

Kolejną techniką był sitodruk, inaczej zwany serigrafią. Sitodruk rozwinął się w pełni dopiero w Stanach Zjednoczonych w latach 30. XX wieku, kiedy zaczęto stosować szablony z emulsji światłoczułej. Technika sitodruku zyskała ogromną popularność w latach 60. XX wieku dzięki artystom związanym z ruchem pop-art, zwłaszcza Andy’emu Warholowi, który używał sitodruku do tworzenia swoich słynnych, powielanych obrazów, takich jak portrety Marilyn Monroe czy puszki z zupą Campbell. Sitodruk stał się także podstawowym narzędziem w grafice użytkowej, w produkcji plakatów, koszulek i wielu innych przedmiotów codziennego użytku. Podstawą serigrafii jest rama, na którą naciągnięta jest drobna siatka z syntetycznych materiałów. Na siatce umieszcza się szablon przy użyciu światłoczułych emulsji, na którą nakłada farbę drukarską. Następnie przeciska się ją przez otwory za pomocą rakli, płaskiego narzędzia z elastycznym ostrzem. Farba przechodzi przez odsłonięte obszary siatki i przenosi się na powierzchnię, tworząc druk. Gdy farba zostanie odbita na materiał, odbitkę zostawia się do wyschnięcia. Każdy kolor w kompozycji wymaga osobnej siatki i oddzielnego procesu drukowania, co czyni sitodruk szczególnie popularnym w pracach wielokolorowych.

Techniki grafiki warsztatowej 100943517 D7eb5ef652 O
Andy Warhol, Marilyn 1967

 

GRAFIKA WARSZTATOWA W SOA

Nasi artyści galeryjni również pracują w różnorodnych technikach grafiki warsztatowej.

Agata Gertchen najczęściej korzysta z linorytu, który oscyluje między abstrakcją a martwą naturą. Banalne obiekty nabierają nowego znaczenia, a analiza tych trywialnych elementów stanowi kluczowy motyw w jej dorobku artystycznym.

Techniki grafiki warsztatowej Watch Your Step 02 Linocut 70x100cm2024
Agata Gertchen, Watch your step, linoryt, złocenia,100×70 cm, 2024

 

Z kolei Przemysław Tyszkiewicz pracuje w tradycyjnych technikach, takich jak miedzioryt, akwaforta i akwatinta. W ostatnich latach eksperymentuje z większymi formatami, tworząc na metalowych płytach – cordach oraz monumentalnych taflach szkła. Prace artysty są na pograniczu jawy i snu, tworzą tym samym oniryczny charakter dzieł.

Techniki grafiki warsztatowej 2014 Dziki Lyk Pierwotnej Herbaty Akwaforta Akwatinta 94x67
Przemysław Tyszkiewicz, Dziki Łyk Pierwotnej herbaty, akwaforta, akwatinta, 94×67 cm, 2014

 

Natomiast Wojciech Tylbor-Kubrakiewicz tworzy w linorycie oraz sitodruku. Artysta skupiając się na motywach podróży, pamięci i codziennych przestrzeni. W swoich pracach traktuje dalekie wędrówki na równi z codziennym życiem, a wiele z nich ma charakter osobistego pamiętnika.

Techniki grafiki warsztatowej 6c2043ff 75e2 437d B6f1 4a72815aa924
Wojciech Tylobr-Kubrakiewicz, Ekm Hights, linoryt, 80×60 cm, 2024

 

PODSUMOWANIE

Grafika warsztatowa to bogata i różnorodna dziedzina sztuki, która od wieków ewoluuje i dostosowuje się do nowych technologii i artystycznych poszukiwań. Techniki takie jak miedzioryt, akwaforta, akwatinta, mezzotinta, linoryt i sitodruk, mimo że różnią się sposobem wykonania, mają wspólny cel, jakim jest stworzenie unikatowych dzieł, które oddają osobistą wizję artysty. Dzięki precyzyjnemu warsztatowi i bogactwu technik grafika warsztatowa nadal pozostaje istotnym i inspirującym elementem współczesnej sztuki.

 

 

Udostępnij:
Zestaw domyślny Soa Hub

Galeria Sztuki Współczesnej w Warszawie

Wystawy artystów zaangażowanych. Unikatowe dzieła sztuki z dziedzin: malarstwo, rzeźba, grafika. 

Zapisz się na nasz newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami o wydarzeniach w galerii Station of Art

Oceń

Tylko zalogowani użytkownicy mogą oceniać

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen 0

Brak ocen. Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Czy ten artykuł był przydatny?
TakNie
Newsletter Soa Icon

Zapisz się na nasz newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami o wydarzeniach w galerii Station of Art

Nazwa użytkownika lub adres e-mail *
Hasło *

Nie pamiętasz hasła?