SAINER. KOL∞R. – Wielowymiarowe arcydzieła Przemysława Blejzyka w Muzeum Narodowym w Gdańsku
Od 22 lipca do 22 października 2023 r. w Muzeum Narodowym w Gdańsku można podziwiać prace Przemysława Blejzyka działającego pod pseudonimem Sainer. Wystawa zatytułowana SAINER. KOL∞R. pokazuje przekrój twórczości artysty – od niewielkich, szybkich szkiców, po wielkoformatowe malarstwo akrylowe.
Sainer – artysta uliczny z Łodzi, który podbija świat
Sainer, czyli Przemysław Blejzyk pochodzi z Łodzi i tam też ukończył Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego. Od jakiegoś czasu zawodowo jest związany z Gdynią, w której mieszka i pracuje. W swojej twórczości Sainer inspiruje się malarstwem polskich kolorystów, w szczególności pejzażem, stara się jednak zachować przy tym swój własny głos i indywidualną formę.
Artysta zyskał rozgłos jeszcze na studiach. W duecie „Etam Cru”, założonym wraz z Mateuszem Gapskim, zrealizowali kilkadziesiąt murali na całym świecie. Jego oryginalny styl z pogranicza komiksu, ilustracji, anime i klasycznego malarstwa niewątpliwie wyróżnia się na ulicach miast. Bohaterami jego murali są najczęściej drobiazgowo przedstawione realistyczne postacie. Przy użyciu koloru, faktury artysta nadaje jednak swojej twórczości szczypty abstrakcji i nierealności.
Od drobiazgu do pikseli: ewolucja twórczości Sainera na wystawie w Muzeum Narodowym w Gdańsku
Wystawa ma charakter chronologiczny i przedstawia etapy rozwoju artystycznego Sainera. W jednej z pierwszych sal dostępne są kopie kartek ze szkicownika. Widać, że w początkach działalności to rysunek, prosta kreska, drobiazgowość i detal kształtowały budowały formy jego prac. Tu można znaleźć przykłady szkiców artysty.
Od 2016 r. Sainer zaczyna odchodzić od detalu. Jego uwaga koncentruje się zamiast tego na pejzażach i malarstwie plenerowym. Zaczyna się zabawa formą, kształtami i kolorem. Portret i detal są powoli wypierane przez syntetyczne przedstawienia krajobrazu i wyrazistą plamę barwną. Kolor pozwala artyście na uproszczenia i odrzucenie konstrukcji, co skutkuje nowocześniejszą, czasami wręcz pikselową formą jego dzieł. Jego wielowarstwowe obrazy odzwierciedlają współczesny sposób konsumowania treści wizualnych – szybko, w dużej ilości i najlepiej wszystko naraz. Nie rezygnuje przy tym całkowicie z portretu. Wplata go często w swój krajobraz, zachowując bogatą psychologią postaci, nie przedstawiając jej jednak w tak szczegółowy sposób jak wcześniej. Przykładem pracy będącej syntezą portretu i nowatorskiego podejścia do pejzażu jest „A day in the countryside” dostępny na wystawie w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Przeszukiwanie granic: artystyczne połączenie muzyki i sztuki
Ostatnio artysta szuka związków pomiędzy muzyką, a sztuką. W duecie „Sai Ga” założonym z Rafałem Gałaszewskim stworzyli cykl „Obrazy Ruchome” będący zbiorem 10 improwizowanych utworów muzycznych. Projekt jest podróżą przez impresyjne krajobrazy epoki cyfrowej powstałe z połączenia światów: widzianego i wyobrażonego.
Sainer to artysta, który nieustannie poszukuje formalnych poszukiwań. Gdy osiągnie zamierzony efekt jednych formalnych eksperymentów, wychodzi ze strefy komfortu, aby znaleźć kolejne. I zabiera nas w tę podróż ze sobą.