Aukcje sztuki to niesamowicie ekscytujące przeżycie- zarówno dla kolekcjonerów, entuzjastów sztuki jak i dla całego rynku. Rekordy aukcyjne budzą w nas cały przekrój emocji- od podziwu po niedowierzanie. Jako artyści jak i kolekcjonerzy, warto podążać za światowymi trendami i obserwować dynamiczny rynek sztuki. W poniższym artykule chcielibyśmy przekrojowo zaprezentować zarówno najdroższe dzieła sztuki sprzedane od początku roku 2024, jak i światowe sukcesy aukcyjne z poprzedniego 2023 roku. Początek roku kalendarzowego często jest stosunkowo cichym okresem dla aukcji, dlatego wiele z najdroższych przedmiotów sprzedanych w styczniu 2024 roku było prezentowanych w ściśle skoncentrowanych sprzedażach prywatnych kolekcji, w tym wybranych dzieł sztuki amerykańskiej i brązów włoskiego renesansu.
Najdroższe dzieła sztuki sprzedane na aukcjach w 2024 roku.
Według bazy danych cen Artnet, najwyższa cena osiągnięta na aukcji wynosiła 6 milionów dolarów. Tyle zapłacono za brązową rzeźbę Śpiącej Nimfy autorstwa Giambologny z około 1584 roku, która była częścią kolekcji Quentina wczesnej europejskiej rzeźby w Christie’s w styczniu. Rzadki brąz “łączy gładkie i wydłużone ciało z wyjątkowo drobnymi detalami, starannie rozluźniony tułów wpisujący się w bardziej złożone elementy kompozycyjne zarówno draperii, jak i kanapy, na której nimfa odpoczywa”- pisze Christie’s w swoim wpisie katalogowym.
Wśród najlepiej sprzedających się dzieł sztuki znalazło się autoportret malarki epoki Rewolucji Francuskiej, Elizabeth Vigée Le Brun, która była tematem wielkiej wystawy w Metropolitan Museum of Art w 2016 roku. Ponadto, zobaczyć można było dwa portrety George’a Washingtona, jeden autorstwa Gilberta Stuarta, a drugi Charlesa Willsona Peale’a, obaj znani z przedstawiania pierwszego prezydenta Stanów Zjednoczonych. Na aukcjach Christie’s i Sotheby’s pojawiły się także zapierające dech w piersiach obrazy Thomasa Morana przedstawiające malowniczą dolinę rzeki Green w Wyoming, osiągając siedmiocyfrowe ceny.
Poniżej znajdziesz pełną listę najdroższych przedmiotów sprzedanych na aukcjach na całym świecie w styczniu.
1. Giambologna, Śpiąca nimfa (prawdopodobnie odlana w 1584 r.).
Estymacje: 800 000 do 1,2 miliona dolarów
Końcowa cena: 5,9 miliona dolarów
Miejsce i data: Christie’s, Nowy Jork, 30 stycznia 2024 r.
2. Martin Johnsona Heade, a Orchidea Cattleya z dwoma brazylijskimi kolibrami (1871).
Estymacje: 1,2 mln do 1,8 mln dolarów
Ostateczna cena: 3,4 mln dolarów
Miejsce i data: Christie’s, Nowy Jork, 18 stycznia 2024 roku
W 1863 roku słynny artysta Martin Johnson Heade podróżował do Ameryki Południowej, podążając śladami swojego kolegi malarza Frederica Edwina Churcha i inspirowany sukcesem publikacji artystów-ornitologów Johna Jamesa Audubona i Johna Goulda. W tamtym czasie artykuł w Boston Transcript ogłosił: “Jego zamiarem w Brazylii jest przedstawienie najbogatszych i najbardziej błyszczących przedstawicieli rodziny kolibrów – których jest tak wielkim entuzjastą… Tylko spełnia marzenia swojej młodości.” (cytat za J.L. Comey, “Klejnoty Brazylii”, Martin Johnson Heade, Boston, Massachusetts, 1999, s. 71) Rzeczywiście, Heade fascynował się tropikalną florą i fauną – studiował i malował kolibry w Brazylii w latach 1863-1865, a następnie odbywał podróże do Nikaragui w 1866 roku oraz do Kolumbii, Panamy i Jamajki w 1970 roku. Dopiero po powrocie z Jamajki Heade zaczął również skupiać się na kwiatach, które obserwował podczas tych podróży. Prezentowany obraz, Orchidea Cattleya z dwoma brazylijskimi kolibrami, jest jednym z pierwszych przykładów, w których artysta namalował oba te elementy – orchidee i kolibry – jako kompozycję, która dzisiaj uważana jest zarówno za szczytowe osiągnięcie artystyczne Heade’a, jak i ikonę amerykańskiej historii sztuki.
Wczesne zainteresowanie Heade’a mistycznym kolibrem miało niesamowite konsekwencje dla jego kariery artystycznej, a on sumiennie studiował różne gatunki, aby doskonale uchwycić ich miniaturową wspaniałość. W tej prezentowanej kompozycji artysta starannie oddaje unikalne ubarwienie i cechy pary ptaków rodzimych dla Brazylii: rogacza kolumbijskiego (Heliactin cornuta) na górze oraz czarnouchego feerię (Heliothryx aurita) na dole. Jednak w przeciwieństwie do swoich naukowo nastawionych poprzedników, takich jak Audubon i Gould, Heade łączy naukowy zamiar dokładnego katalogowania świata naturalnego z wiktoriańskim naciskiem na wywoływanie ukrytej, transcendentnej mocy natury.
3. Elisabeth Vigée Le Brun, Autoportret w podróżnym płaszczu (1816).
Estymacje: od 700 000 do 1 000 000 dolarów
Ostateczna cena: 3 000 000 dolarów
Miejsce i data: Sotheby’s Nowy Jork, 31 stycznia 2024 roku
With her nine-year-old daughter and the child’s governess, Vigée Le Brun fled revolutionary Paris for Italy in the autumn of 1789. There she drew on a wealth of talent to re-create herself in spite of the circumstances that had driven her from home. She is in travel attire—a coat, fichu, and bonnet—looking younger than her true age. To document this moment of transition she chose pastel, the technique par excellence for travelers.
Elizabeth Vigée Le Brun była jedną z niewielu uznanych kobiet artystek w XVIII wieku zarówno we Francji jak i na świecie, co było fenomenem w ówczesnym patriarchalnym świecie sztuki. Była portrecistką królowej Francji Marii Antoniny. Wraz ze swoją dziewięcioletnią córką i guwernantką, Vigée Le Brun uciekła z rewolucyjnego Paryża do Włoch jesienią 1789 roku. Tam czerpała z bogactwa talentu, aby odtworzyć siebie pomimo okoliczności, które zmusiły ją do opuszczenia domu. Na obrazie jest ubrana w podróżne stroje – płaszcz oraz kapelusz – wyglądając młodziej niż jej ówczesny prawdziwy wiek. Aby udokumentować ten moment przejścia, wybrała technikę pastelową.
4. Portret George’a Washingtona autorstwa Gilberta Stuarta (typ Vaughn) (ok. 1795 r.).
Estymacje: 1,5 miliona do 2,5 miliona dolarów
Cena końcowa: 2,8 miliona dolarów
Gdzie i kiedy: Christie’s Nowy Jork, 19 stycznia 2024 r.
Gilbert Stuart był wyłącznie portrecistą. W ciągu pięćdziesięciu lat swojej kariery stworzył ponad 1100 obrazów, z których mniej niż dziesięć nie przedstawiało postaci. Z tych portretów, prawie jedna dziesiąta to wizerunki George’a Washingtona, którego poznał dzięki ich wspólnemu przyjacielowi, sędziemu Johnowi Jayowi. Znane są 104 portrety pierwszego prezydenta, które Stuart podzielił na kategorie nazwane od właścicieli oryginalnych obrazów, na podstawie których tworzył swoje repliki. Portret George’a Washingtona w National Gallery (portret Vaughana) został zakupiony przez Samuela Vaughana, londyńskiego kupca i bliskiego przyjaciela prezydenta.
5. Maso Finiguerra, Herkules i Anteusz (XV wiek).
Estymacje: 600 000 do 1 miliona dolarów
Końcowa cena: 2,47 miliona dolarów
Gdzie i kiedy: Christie’s Nowy Jork, 30 stycznia 2024 roku
Podczas gdy przedstawiona rzeźba została uwzględniona w wystawie Frick w latach 2004/2005, była anonimowo przypisywana północnowłoskiemu artyście z początku XVI wieku. Jednak późniejsze badania przeprowadzone przez Wengraf na innym odlewie tej kompozycji w kolekcji Hill (loc. cit) doprowadziły do przypisania go florenckiemu złotnikowi, rytnikowi i rysownikowi Maso Finiguerra (1426-1464). W swoim wpisie na temat brązu z kolekcji Hill, Wengraf omawia historię rzeźbiarskich przedstawień walki Herkulesa z Anteuszem, a w szczególności tradycję przedstawień “klatką na klatkę” i “plecami do pleców”. Po badaniach powstał jednoznaczny wniosek- przedstawienia “plecami do pleców” – tak jak w obecnym przykładzie – istniały we Florencji znacznie wcześniej, niż dotychczas sądzono. Ostatecznie, to porównania stylowe zarówno do rysunków Finiguerry, jak i do kilku odlewów brązu znanych różnie jako Marsys lub Gnudo della paura (przerażony nagły mężczyzna) doprowadziły do przypisania go Finiguerrze. Jego upodobanie do emocjonalnie ekspresyjnych kompozycji, silnych sylwetek i długich kończyn zdaje się potwierdzać to przypisanie.
6. Thomas Moran, Po zachodzie słońca, Rzeka Green, Wyoming (1918).
Estymacje: od 1,2 do 1,8 miliona dolarów.
Ostateczna cena: 2,22 miliona dolarów.
Gdzie i kiedy: Christie’s Nowy Jork, 18 stycznia 2024 roku.
Pod koniec XIX wieku historie i obrazy z odległego amerykańskiego Zachodu zawładnęły wyobraźnią opinii publicznej. Epicki poemat Henry’ego Wadswortha Longfellowa, Song of Hiawatha, opublikowany w 1855 roku, wywarł taki sam wpływ, jak The Last of the Mohicans Jamesa Fenimore’a Coopera na wcześniejsze pokolenie. Od czasu jego pierwszej podróży na Zachód i późniejszego utworzenia Parku Narodowego Yellowstone, a także rozpowszechnienia powiązanych z nim opublikowanych materiałów, obrazy Thomasa Morana przedstawiające wyjątkowe i mistyczne cuda natury tego regionu pogłębiły popularną fascynację tą stosunkowo nową krainą. Najważniejszym z jego wspaniałych obiektów były niezwykłe klify otaczające zajezdnię kolejową w Green River w stanie Wyoming. Podobnie jak Yellowstone, obrazy Morana na ten temat stały się praktycznie synonimem amerykańskiej fantazji o Zachodzie.
7. Edmonia Lewis, Małżeństwo Hiawatha (1870).
Estymacje: $250,000 to $350,000
Ostateczna cena: $1.63 million
Kiedy i gdzie: Sotheby’s New York, January 19, 2024
Hiawatha’s Marriage wywodzi się z czasu spędzonego przez Lewis w Europie, gdzie pozostała do końca życia, poza podróżami do Stanów Zjednoczonych w celu sprzedaży i wystawiania swoich prac. W Rzymie, gdzie prowadziła studio przez najbardziej udaną część swojej kariery, Lewis mogła uprawiać rzeźbę w dużej mierze wolną od rasizmu, którego doświadczyła w Stanach Zjednoczonych. Niemniej jednak nadal doświadczała seksizmu i dlatego poświęciła się powiększaniu swoich modeli w marmurze, zamiast zatrudniać włoskich asystentów, co potwierdziłoby twierdzenia, że kobiety nie mogą pracować niezależnie. Niniejsza praca odnosi się do intersekcjonalnej tożsamości Lewis, zainspirowanej fikcyjnym poematem Henry’ego Wadswortha Longfellowa Pieśń Hiawathy. Longfellow oparł epos na legendarnej postaci Ojibwe, Manabozho, przyjmując imię Hiawatha od wodza Onandaga. Po opublikowaniu, Hiawathazostał solidnie skrytykowany, choć stał się niezwykle popularny jako wczesna wersja ideału rdzennego Amerykanina jako “szlachetnego dzikusa”, sprzedając około 50 000 egzemplarzy w ciągu dwóch lat po publikacji w 1855 roku. Lewis przedstawia fragment poematu opisujący małżeństwo Hiawathy z Minnehahą, który pochodził z innego plemienia. Wybór z części X wiersza Longfellowa zapewnia kontekst:
W krainie Ojibways,
W krainie przyjemnej i spokojnej.
Po wielu latach wojen,
Wielu latach sporów i rozlewu krwi,
Zapanował pokój między Ojibways
A plemieniem Dacotów.
Tak kontynuował Hiawatha,
A potem dodał, mówiąc powoli,
“Aby ten pokój trwał wiecznie,
A nasze dłonie były ściślej splecione,
A nasze serca były bardziej zjednoczone,
Daj mi za żonę tę dziewicę,
Minnehahę, Śmiejącą się Wodę,
Najukochańszą z kobiet Dacotah!
Najdroższe dzieła sztuki sprzedane w 2023 roku.
Rok 2022 na aukcji był “powrotem do rutyny” po pandemii COVID-19, natomiast rok 2023 był rokiem bardziej stonowanej aktywności podczas licytacji.
W tym roku łączna wartość 100 najdroższych obiektów sprzedanych na aukcji wyniosła 2,4 miliarda dolarów, co stanowi istotny spadek w porównaniu do 4,1 miliarda dolarów w roku 2022. W takiej sytuacji, dwa dzieła sztuki zostały sprzedane za ponad 100 milionów dolarów – Femme à la montre (1932) autorstwa Pabla Picassa oraz Dame mit Fächer (Lady with a Fan) (1917) Gustava Klimta. W roku 2022 było to sześć prac. Tylko trzy z pięćdziesięciu najdroższych sprzedaży na aukcji w roku 2023 to prace artystek – Louise Bourgeois, Georgia O’Keeffe i Joan Mitchell. W poprzednim roku nie było takich przypadków.
Sezony aukcyjne, które odbywają się w ciągu roku, przyniosły mieszane wyniki. Majowa aukcja w Nowym Jorku przyniosły sprzedaż na kwotę niemal 2 miliardów dolarów i były naznaczone serią późnych wycofań i nieznacznymi sprzedażami poniżej oczekiwań. Zmienna zachowań licytujących utrzymywała się przez całe lato na czerwcowych aukcjach w Londynie, a później, w listopadzie, sezon aukcyjny w Nowym Jorku niewiele złagodził obawy. Według ArtTactic, łączna wartość sprzedaży wieczornych w ciągu dwóch tygodni wzrosła o 30% w porównaniu do sprzedaży w maju, ale spadła o 31% w porównaniu do listopadowego sezonu 2022 roku, który obejmował aukcję Paula Allena w Christie’s – najdroższą aukcję w historii.
Rok ten przyniósł wiele spektakularnych rezultatów i znaczących rekordów aukcyjnych. Hedda Sterne, Agnes Martin, Jadé Fadojutimi i El Anatsui to tylko niektórzy z artystów, którzy ustalili nowe rekordy podczas licytacji. Poniżej przedstawiamy dziesięć najdroższych dzieł sprzedanych na aukcjach w 2023 roku.
1. Pablo Picasso, Femme à la montre, 1932.
Some 50 years after the passing of Pablo Picasso, the artist’s 1932 painting Femme à la montre emerged as the most expensive artwork sold at auction this year, hammering $139.4million as part of Sotheby’s $400 million sale of works from the collection of the late philanthropist Emily Fisher Landau. The work is the second most expensive by Picasso to be sold at auction after Les femmes d’Alger (Version ‘O’) (1955) sold for $179.4 million in 2015.
Prawie 50 lat po śmierci Pablo Picasso, obraz artysty z 1932 roku pt. “Femme à la montre” stał się najdroższym dziełem sztuki sprzedanym na aukcji w tym roku. Został sprzedany za 139,4 miliona dolarów w ramach aukcji Sotheby’s, gdzie sprzedano prace z kolekcji zmarłej filantropki Emily Fisher Landau o łącznej wartości 400 milionów dolarów. Jest to drugi najdroższy obraz Picassa sprzedany na aukcji, po Les femmes d’Alger (Version ‘O’) z 1955 roku, który sprzedano za 179,4 miliona dolarów w 2015 roku.
Obraz o wymiarach 51 na 38 cali przedstawia Marie-Thérèse Walter, kochankę i muzę Picassa, w stylu kubistycznym. Znana jako jego “złota muza”, reprezentacja Walter w obrazie to nie tylko zwykły portret; to spojrzenie na skomplikowane warstwy życia Picassa podczas małżeństwa z rosyjsko-ukraińską baletnicą Olga Khokhlovą.
The painting is a testament to Picasso’s love for and fascination with Walter, appearing in several other works, including Femme nue couchée (1932), which sold for $67.5 million in 2022.
Obraz jest dowodem miłości i fascynacji Picassa dla Waltera, który pojawia się w kilku innych dziełach, w tym w Femme nue couchée (1932), który został sprzedany za 67,5 miliona dolarów w 2022 roku.
2. Gustav Klimt, Dame mit Fächer (Kobieta z wachlarzem), 1917.
Portret Damy z Wachlarzem był jeszcze na sztaludze, gdy artysta nagle zmarł w 1918 roku. Ten obraz, przedstawiający nieznaną kobietę otoczoną kwiatami i pawiami, stał się najdroższym dziełem sztuki sprzedanym kiedykolwiek przez europejski dom aukcyjny. Został sprzedany za 85,3 miliona funtów ($106,8 milionów) na aukcji wieczornej Sotheby’s w Londynie, poświęconej sztuce nowoczesnej i współczesnej tego lata.
Ta praca ustanowiła również nowy rekord podczas aukcji dla austriackiego artysty, bijąc poprzedni rekord 104 milionów dolarów zapłacony za Las z brzozami (1903) na aukcji w Christie’s w listopadzie 2022 roku. Wzrost wartości tej pracy od ostatniego wystąpienia na aukcji jest niezwykły: Dame mit Fächer (Dama z wachlarzem) została wcześniej sprzedana podczas aukcji w 1994 roku za 11,6 miliona dolarów.
3. Claude Monet, Le bassin aux nymphéas, 1919.
W wieku blisko 80 lat Claude Monet, słynny impresjonista, pracował nad obrazem Le bassin aux nymphéas (1919) mimo zaćmy w oczach. Jest to wyjątkowy przykład późnego impresjonizmu, który ukazuje krajobraz, gdzie niebo i woda zlewają się w jedną plamę, a jedynym punktem odniesienia są lilie wodne.
Obraz Le bassin aux nymphéas przewyższył swoją szacunkową wartość 65 milionów dolarów, osiągając 74 miliony dolarów na aukcji sztuki impresjonistycznej i modernistycznej Christie’s w listopadzie w Nowym Jorku. Przed sprzedażą, “nieodkryte”dzieło nigdy nie było prezentowane na wystawie ani oferowane na aukcji. Przez ponad 50 lat było przechowywane prywatnie w tej samej rodzinnej kolekcji i jest szóstym najdroższym dziełem tego artysty, które zostało sprzedane na aukcji. Rekord ten należy do obrazu Meules (1890), który został sprzedany w Sotheby’s za 110,7 miliona dolarów w 2019 roku.
4. Jean-Michel Basquiat, El Gran Espectaculo (Nil), 1983.
Christie’s Images Ltd. 2023.
El Gran Espectaculo (Nil) to tryptyk z 1983 roku, namalowany przez Jean-Michela Basquiata. Obraz ten nawiązuje do historii starożytnego Egiptu i południowych Stanów Zjednoczonych, krytykując eksploatację czarnych ludzi w przeszłości. Przedstawia on niewolnictwo zarówno w starożytnym Egipcie, jak i przedwojennej Ameryce.
Praca osiągnęła 67,1 miliona dolarów na wieczornej aukcji Christie’s w maju, co stanowi ponad dwie trzecie łącznej sprzedaży w wysokości 98,2 miliona dolarów, osiągniętej podczas tej aukcji. Dodatkowo, finalna cena dla obrazu Basquiata wzrosła powyżej szacowanej wartości 45 milionów dolarów. Jest to czwarte najdroższe dzieło artysty sprzedane na aukcji. Rekord ten należy do niezatytułowanej pracy z 1982 roku, która sprzedana została w Sotheby’s za 110,5 miliona dolarów.
Wskazując na ogromny wzrost rynku wtórnego dla dzieł Basquiata, obraz El Gran Espectaculo (Nil) został ostatnio zakupiony przez projektanta mody Valentina Garavaniego na aukcji Sotheby’s w 2005 roku za 5,2 miliona dolarów – wtedy uważane za “wysoką cenę” za dzieło artysty. Część uzyskanych z tego sprzedaży środków została przekazana do Accademia Valentino, rzymskiej organizacji wspierającej edukację artystyczną i modę.
5. Gustav Klimt, Insel im Attersee (Wyspa na jeziorze Attersee), ok. 1901.
Sprzedaż tego dzieła czyni Gustava Klimta jedynym artystą na tej liście, który pojawia się dwukrotnie. Insel im Attersee (Wyspa na jeziorze Attersee) ok. 1901 sprzedane na aukcji wieczornej Sotheby’s w Nowym Jorku za 53,2 miliona dolarów, kilka tygodni przed sprzedażą Dame mit Fächer (Damy z wachlarzem) z 1917 roku.
Insel im Attersee (Wyspa na jeziorze Attersee) pierwotnie była częścią kolekcji austriackiego historyka sztuki Otto Kallira. Została zaprezentowana w wystawie z 1940 roku “Ocalone z Europy” w Galerii St. Etienne w Nowym Jorku, kluczowym wydarzeniu w wprowadzeniu twórczości Klimta do artystów z Ameryki Północnej.
Insel im Attersee (Wyspa na jeziorze Attersee) należy do licznych dzieł Klimta, które zostały wykonane w jego charakterystycznym kwadratowym formacie. Obraz ten powstał nad jeziorem Attersee w Austrii i jest jednym z dwóch obrazów Klimta z tej samej perspektywy. Drugi z nich, “Attersee” (1900), znajduje się w Muzeum Leopolda w Wiedniu.
6. Francis Bacon, Figure in Movement, 1976.
Christie’s Images Ltd. 2023.
Arcydzieło Francisa Bacona jest świadectwem umiejętności artysty do artystycznego przekształcania utraty poprzez zniekształcone figury. Obraz, który przedstawia dwie postacie walczące w przezroczystej kostce, jest inspirowany nagłym odejściem George’a Dyer’a w 1971 roku, z którym miał burzliwy związek. Ponad postaciami Bacon maluje unoszącą się “furię” – mityczne stworzenie często kojarzone z utratą, zemstą i poczuciem winy.
Obraz Figure in Movement (1976) został sprzedany za 52,2 miliona dolarów w listopadzie podczas aukcji wieczornej Christie’s w Nowym Jorku. Ta płótno o wysokości sześciu i pół stopy nigdy wcześniej nie było wystawiane na aukcji i przez ostatnie 50 lat było przechowywane prywatnie. Jest to siódma najwyższa cena za dzieło tego artysty, które zostało sprzedane na aukcji. Najdroższym dziełem Bacona jest tryptyk “Trzy studia Luciana Freuda” z 1969 roku, który sprzedano za 142,4 miliona dolarów na aukcji Christie’s dziesięć lat temu.
7. Richard Diebenkorn, Wspomnienia z wizyty w Leningradzie, 1965.
Dzięki uprzejmości Christie’s Images Ltd. 2023.
Wspomnienia z wizyty w Leningradzie (1965), monumentalny obraz Richarda Diebenkorna zainspirowany Henri Matissem, sprzedano za 46,4 miliona dolarów na aukcji wieczornej Christie’s w listopadzie. Ta sprzedaż znacznie przewyższyła poprzedni rekord aukcyjny artysty, który należał do Ocean Park #40 (1971), sprzedanego za 27,3 miliona dolarów na aukcji Sotheby’s w 2021 roku.
Wspomnienia z wizyty w Leningradzie powstały, gdy Diebenkorn odwiedził Związek Radziecki w latach 60. i po raz pierwszy osobiście zetknął się z kilkoma obrazami Matissa. To doświadczenie wywołało zmianę stylu dla amerykańskiego artysty, którego obrazy zaczęły zawierać ostre geometryczne obrazy wypełnione jaskrawymi, żywymi kolorami. Ten obraz również kontynuuje eksplorację artysty przestrzeni wewnętrznych i zewnętrznych, którą można było zobaczyć już w jego wcześniejszych pracach takich jak Kobieta na werandzie (1956).
8. Mark Rothko, Bez tytułu (żółty, pomarańczowy, żółty, jasnopomarańczowy), 1955.
Christie’s Images Ltd. 2023.
Imponujący obraz Marka Rothko, Bez tytułu (żółty, pomarańczowy, żółty, jasnopomarańczowy) (1955), został namalowany w tym samym roku, w którym miała miejsce pierwsza indywidualna wystawa artysty w galerii Sidney Janis w Nowym Jorku. Inspiracją dla tego dzieła były doświadczenia artysty podczas oglądania dawnych mistrzów podczas podróży do Europy. Praca o wysokości prawie siedmiu stóp jest jednym z 22 obrazów namalowanych przez artystę w tym roku – ponad połowa z nich znajduje się w kolekcjach głównych muzeów.
Sprzedaż dzieła za 46,4 miliona dolarów na aukcji Christie’s w listopadzie oznacza wzrost wartości o 10 milionów dolarów w ciągu ostatniej dekady. Obraz ten został sprzedany przez Sotheby’s w 2014 roku za 36,5 miliona dolarów z kolekcji Paula i Bunny’ego Mellona. To świadczy o trwałym miejscu artysty na rynku i aktualności jego twórczości.
9. Wassily Kandinsky, Murnau mit Kirche II (Murnau z kościołem II), 1910.
Obraz Wassily’ego Kandinsky’ego z 1910 roku przedstawiający niemiecką wioskę Murnau, Murnau mit Kirche II (Murnau z kościołem II), zdobył znaczącą uwagę na początku roku, osiągając cenę 37,197 milionów funtów (44,8 miliona dolarów) na aukcji wieczornej dzieł nowoczesnych i współczesnych organizowanej przez Sotheby’s w Londynie w marcu. Ten krajobrazowy obraz, stworzony, gdy Kandinsky miał 44 lata, jest przejściem rosyjskiego artysty w stronę abstrakcji. Przedstawia on wieżę kościoła miasta nad górami, usytuowaną w kolorowym krajobrazie pełnym życia.
Obraz, który kiedyś zdobił jadalnię właścicieli firmy tekstylnej – Johanny Margarethe Stern-Lippmann i Siegberta Sterna, został skradziony przez nazistów w latach 30. XX wieku i odnaleziony prawie dziesięć lat temu w muzeum Van Abbemuseum w Eindhoven, gdzie przebywał od 1951 roku. Sprzedaż tego dzieła ustanowiła nowy rekord dla artysty na aukcji. Potomkowie rodziny powiedzieli, że część dochodów z tej sprzedaży zostanie przeznaczona na poszukiwanie innych dzieł sztuki rodziny, które zostały skonfiskowane przez nazistów w latach 30. XX wieku.
10. Henri Rousseau, Les Flamants, 1910.
Obraz Henriego Rousseau “Les Flamants” (1910) został sprzedany za 43,5 miliona dolarów na aukcji wieczoru XX wieku Christie’s w Nowym Jorku, bijąc tym samym poprzedni rekord sprzedaży tego francuskiego artysty ponad 10-krotnie. Wcześniejszy rekord sprzedaży obrazu Rousseau wynosił 4 miliony dolarów i został ustanowiony w 1993 roku za portret Josepha Brummera (1909).
Les Flamants, namalowany w ostatnim roku życia Rousseau, to jeden z prawie dwudziestu obrazów tropikalnych dżungli, które artysta stworzył. Początkowo Rousseau skupiał się na pejzażach tropikalnych w 1891 roku, czego przykładem jest m.in. obraz Surpris! (Tigre dans une tempête tropicale). Jednak po przełomie wieku Rousseau poświęcił swój czas na bujne i mityczne krajobrazy, pełne uderzających roślin i zwierząt. Les Flamants przedstawia gigantyczne kwiaty górujące nad flamingami i ludźmi, odzwierciedlając jego wyobraźniowe i oniryczne podejście do malarstwa pejzażowego, które miało wpływ na artystów przez cały XX wiek.
Podsumowanie.
W ostatnich dwóch latach rynek sztuki osiągnął nowe, imponujące rekordy, stając się świadectwem niesłabnącego zainteresowania kolekcjonerów najwybitniejszymi dziełami sztuki. Szczególnie wyróżniają się tu obrazy takich artystów jak Pablo Picasso, Gustav Klimt, Elizabeth Vigée Le Brun czy Claude Monet, które osiągnęły astronomiczne ceny, przekraczając wszelkie dotychczasowe oczekiwania. Te rekordy aukcyjne nie tylko podkreślają znaczenie i wpływ tych artystów na świat sztuki, ale także świadczą o dynamicznym rozwoju rynku dzieł sztuki. Stałe zainteresowanie twórczością wszystkich wymienionych artystów dowodzi, że mimo zmieniających się trendów i gustów, klasyka zawsze znajdzie swoich wielbicieli. To również sygnał dla kolekcjonerów i inwestorów, że sztuka wysokiej jakości pozostaje jedną z najbardziej atrakcyjnych form lokowania kapitału.
Podsumowując, rekordy aukcyjne osiągnięte w latach 2023 i 2024 r. nie tylko podkreślają wyjątkowość sprzedanych dzieł, ale także wskazują na zdrowie i witalność rynku sztuki jako całości. Z niecierpliwością czekamy na kolejne rekordy, które bez wątpienia nas jeszcze zaskoczą.
Źródła: