Kolor to nasza wizualna percepcja różnych długości fal światła. Ludzie mają w oczach trzy różne receptory, które odbierają krótkie, średnie i długie fale światła. Jednak pomimo naszej uniwersalnej anatomii, nie wszyscy ludzie odbierają kolory w ten sam sposób. W końcu na indywidualną interpretację koloru wpływają takie czynniki, jak wiek, tożsamość płciowa, kultura i osobiste preferencje. Ponadto faktem jest, że około 8% światowej populacji cierpi na jakąś formę ślepoty barw.
Cały czas dokonujesz wyboru koloru, nawet jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Zwykle dzieje się to instynktownie, ale tak naprawdę kryje się za tym cała nauka zwana teorią koloru. Teoria koloru opisuje, w jaki sposób różne kolory są ze sobą powiązane i jak wyglądają, gdy zostaną połączone w wiele schematów kolorów. Odgałęzieniem teorii koloru jest psychologia koloru, która bada kolory i emocje postrzegane przez ludzi w kontekście ich kultur. Łącznie te obszary wiedzy o kolorach stanowią ważną informację dla każdego, kto zajmuje się kolorami, niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małej firmy tworzącej ulotkę na nadchodzące wydarzenie, projektantem wybierającym schemat kolorów do swojego następnego projektu, czy przedsiębiorcą projektującym logo.
Pomyśl o kolorze czerwonym. Co przychodzi Ci na myśl? Być może uczucia takie jak złość, pasja i energia wypływają na powierzchnię. A może przez głowę przelatują wizje zarumienionych policzków, wiśniowego odcienia szminki, znaku stopu, krwi lub serca. Chociaż mogły to nie być dokładnie te same myśli i uczucia, które wywołał w Tobie kolor czerwony, prawdopodobnie skojarzyłeś ten kolor z określonymi emocjami, pomysłami i przedmiotami. Nie jesteś sam: jest to uniwersalne ludzkie doświadczenie i potężne narzędzie, którego możesz używać jako projektant. Zrozumienie, że wybór koloru wykracza poza osobiste preferencje, może pomóc nie tylko poprawić użyteczność produktu, ale nawet wywrzeć psychologiczny wpływ na użytkowników.
Aby uwolnić moc koloru, musisz najpierw zrozumieć teorię kolorów, koło kolorów, sposób użycia kolorów uzupełniających w celu stworzenia efektownego schematu kolorów oraz psychologiczne skutki tych kolorów. Niezależnie od tego, czy dopiero zagłębiasz się w ten temat (lub po prostu szukasz odświeżenia wiedzy), oto jak zacząć:
Zrozumienie teorii koloru
Teoria koloru to interdyscyplinarny dział wiedzy zajmujący się powstawaniem u człowieka wrażeń barwnych, oraz teoretycznymi i praktycznymi aspektami czynników zewnętrznych biorących udział w procesie powstawania tych wrażeń.
Teoria kolorów może pomóc projektantom określić, które kolory dobrze razem wyglądają. Teoria kolorów wykracza jednak poza samo „przyglądanie się” kombinacjom kolorów i tu wkracza część naukowa. Sercem teorii koloru jest koło kolorów stworzone pod koniec XVII wieku przez Sir Izaaka Newtona. Najbardziej znany ze swoich przełomowych odkryć w fizyce Newton przedstawił widmo kolorów w okręgu.
Obecnie koło kolorów może pomóc artystom i projektantom znaleźć harmonijne kombinacje kolorów w oparciu o relacje geometryczne przedstawione na kole kolorów. Na przykład triadyczny schemat kolorów obejmuje trzy równomiernie rozmieszczone kolory na kole kolorów, co daje odważną kombinację. Tymczasem tetradyczny schemat kolorów obejmuje cztery kolory równomiernie rozmieszczone na kole kolorów i może się sprawdzić, jeśli chcesz użyć dominującego koloru z dodatkowymi kolorami akcentującymi.
Koło kolorów
Koło kolorów to wizualna reprezentacja kolorów, z odcieniami ułożonymi według długości fali. Koła kolorów umożliwiają geometryczne przedstawienie relacji kolorów i pokazują związek między kolorami podstawowymi, kolorami wtórnymi i kolorami trzeciorzędnymi.
W tradycyjnym kole kolorów RYB podstawowymi kolorami są czerwony, żółty i niebieski. Kolory wtórne — pomarańczowy, zielony i fioletowy — można tworzyć, mieszając kolory podstawowe. Czerwony i żółty tworzą pomarańczowy. Żółty i niebieski tworzą zieleń. Czerwony i niebieski tworzą fiolet. Pamiętacie to z podstawówki, prawda?
Następnie zmieszanie kolorów wtórnych i podstawowych tworzy kolory trzeciorzędne.
Istnieje wiele różnych iteracji koła kolorów, ale wiele z nich obejmujących te trzy typy relacji pokazuje kilkanaście kolorów.
Nowoczesna teoria koloru
Kolory podstawowe to odcienie, które można mieszać w celu uzyskania szerokiej gamy kolorów. Jak już się dowiedzieliśmy, istnieją różne zestawy kolorów podstawowych w zależności od używanego modelu mieszania. Większość z nas zna kolory podstawowe: czerwony, żółty i niebieski (RYB), których uczy się dzieci, gdy nabywają podstawowe umiejętności plastyczne. Są to nadal podstawowe kolory, z których korzysta dziś większość malarzy, artystów i projektantów wnętrz. Model RYB jest przykładem subtraktywnego modelu koloru. Mieszanie substraktywne polega na tym, że atramenty, barwniki lub pigmenty tworzą nowe kolory poprzez pochłanianie niektórych części widma widzialnego.
Cyjan, magenta i żółty (CMY) są również subtraktywnymi barwami podstawowymi. Tradycyjne odcienie czerwieni i błękitu, zwykle używane w druku kolorowym, z czasem zastąpiono magentą i cyjanem w miarę postępu technologii, a pigmenty te umożliwiły uzyskanie szerszej gamy kolorów. CMYK to także nazwa samego procesu drukowania, gdzie K oznacza „atrament kluczowy”. Jest to zazwyczaj czerń, która pomaga wydobyć artystyczne detale, ponieważ czerń osiągnięta poprzez zmieszanie trzech kolorów podstawowych jest bardziej szara.
Ostatnim używanym modelem jest system czerwony, zielony i niebieski (RGB). RGB to addytywny model kolorów, który zaczyna się od ciemności i wykorzystuje zmieszane ze sobą różne kolory światła, aby uzyskać biel. Model ten najczęściej widzimy na ekranach komputerów i telewizorów. Fotografowie będą również dobrze zaznajomieni z pracą z profilem kolorów RGB podczas edycji zdjęć do wykorzystania w Internecie i przełączania na profil kolorów CMYK podczas drukowania.
Zasady teorii koloru
Prawdopodobnie po raz pierwszy zetknąłeś się z najbardziej podstawową koncepcją teorii koloru w szkole podstawowej, kiedy otrzymałeś paletę podstawowych kolorów do malowania. Czerwony, niebieski i żółty to kolory podstawowe i nie można ich stworzyć poprzez mieszanie kolorów. Wymieszaj je wszystkie razem, a uzyskasz brązowy kolor. Ale wymieszaj je i możesz stworzyć wszystkie inne kolory.
Teoria koloru obejmuje również ciemność lub jasność koloru lub wartości kolorów. Możesz zmienić odcień koloru, dodając biały w celu uzyskania odcienia, co da jaśniejsze pastelowe kolory, oraz czarny w celu przyciemnienia i zmatowienia koloru. Kiedy szary zostanie dodany do koloru podstawowego, drugorzędnego lub trzeciorzędnego, tworzy ton. Jeśli kolor jest stonowany, zmniejsza się jego jasność i intensywność. Po dodaniu odcieni, odcieni i tonów otrzymasz rozszerzone koło kolorów.
Teoria kolorów obejmuje również sposób układania kolorów w celu tworzenia schematów. Na przykład monochromatyczny schemat kolorów to taki, w którym jeden kolor ma różne odcienie i odcienie. Lub analogiczny schemat kolorów obejmuje sąsiadujące kolory na kole, takie jak czerwony, pomarańczowy i żółty.
Kolory uzupełniające
Łącząc kolory, możesz znaleźć harmonię, wybierając kolory uzupełniające. W tym przypadku przeciwieństwa się przyciągają. Ten szczególny schemat kolorów czerpie z dwóch kolorów po przeciwnej stronie koła kolorów. Gdy to zrobisz, otrzymasz kombinację kolorów o wysokim kontraście, która jest jasna i rzuca się w oczy.
Przykłady uzupełniających się kombinacji kolorów to: Czerwony i zielony; żółty i fioletowy; pomarańczowy i niebieski; zielony i magenta. Kombinacje kolorów uzupełniających są zwykle odważne, dlatego drużyny sportowe często używają tej formuły do określenia swoich kolorów. Aby dodać trzeci kolor i zmniejszyć intensywność schematu kolorów, możesz użyć podzielonego schematu kolorów uzupełniających. Wykorzystuje jeden kolor jako bazę i dwa kolory sąsiadujące z jego uzupełnieniem.
Dodatkowe uwagi dotyczące teorii koloru
Przyjrzyjmy się teraz, jak projektanci mogą wykorzystać teorię koloru do ulepszenia swoich projektów. Przypomnij sobie, kiedy ostatni raz wypełniłeś formularz kontaktowy na stronie internetowej. Pomiń pole i prawdopodobnie pojawi się czerwony komunikat o błędzie. I odwrotnie, jeśli musisz ponownie wprowadzić hasło w celu weryfikacji i wpiszesz wszystko poprawnie, zielony komunikat zasygnalizuje, że możesz kontynuować. W tym przypadku kolor nie tylko komunikuje sposób użycia produktu, ale także czerpie z psychologii, aby wywołać reakcje emocjonalne (zielony = dobry, czerwony = zły).
Czerwony i zielony to nie jedyne kolory o mocy psychologicznej: koło kolorów można również podzielić na ciepłe i chłodne kolory. Ludzie kojarzą chłodniejsze kolory, takie jak niebieski, ze spokojem i spokojem. Ciepłe kolory, takie jak czerwień, są bardziej energetyczne i kojarzą się z pasją.
Kolor ma wpływ na same produkty. Badania sugerują, że ludzie dokonują podświadomej oceny produktu w ciągu 90 sekund, a według CCICOLOR – Instytutu Badań nad Kolorami od 62% do 90% tej oceny opiera się na samym kolorze. Inne badanie z 2011 roku opublikowane w Journal of the Academy of Marketing Science wykazało, że kolor jest ważnym czynnikiem wpływającym na postrzeganie marek przez konsumentów.
Według badania przeprowadzonego w 2003 roku przez Joe Hallocka na potrzeby pracy magisterskiej na Uniwersytecie Waszyngtońskim, 34% uczestników badania kojarzyło kolor niebieski z zaufaniem; 28% kojarzy kolor zielony z bezpieczeństwem; 75% kojarzy kolor czerwony z prędkością; 42% kojarzy czerń z wysoką jakością; a 26% kojarzy kolor pomarańczowy z tanim lub niedrogim. Jeśli chodzi o ulubione kolory, badania z lat 90. XX wieku wykazały, że mężczyźni wolą odważniejsze kolory, podczas gdy kobiety wolą delikatniejsze kolory.
Wyzwania projektantów związane z teorią kolorów
Jednak projektanci mogą stanąć przed wyzwaniami, jeśli zdecydują się na spójną kolorystykę. Każdy ma swoje preferencje co do kolorów, niezależnie od tego, czy jest to konkretny kolor, czy grupa kolorów, na przykład cieplejsze lub chłodniejsze kolory. Zaangażowanie ekspertów ds. brandingu pomoże usunąć preferencje z równania i pomóc spełnić wymagania marki. Istnieje również szansa, że Twoja paleta kolorów zostanie uwzględniona w systemie projektowania Twojego zespołu.
Czytelność jest również ważna i należy ją wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności. Schemat kolorów może być piękny i innowacyjny, ale jeśli powoduje, że użytkownicy wytężają wzrok podczas odszyfrowywania tekstu, to projekt nie będzie sukcesem. Co więcej, że 4 do 5 procent populacji to daltoniści. Mając to na uwadze, możesz zastosować alternatywy dla koloru, aby pomóc użytkownikowi. Na przykład wymagane pola można sygnalizować gwiazdką, a nie kolorem.
Podobnie jak w modzie, schematy kolorów również przeżywają różne mody. Projektanci powinni wziąć pod uwagę trwałość modniejszych kolorów. Należy zadać sobie pytanie czy kolor nadal będzie dobrym wyborem za rok. Co więcej, warto zwrócić uwagę jak kolor może być interpretowany w różnych kulturach. W zależności od tego, gdzie znajdują się klienci, kolor czerwony może symbolizować pasję, miłość, szczęście, dobrobyt, agresję lub śmierć. Ostatecznie jednak, jeśli chcesz zadowolić wszystkich, ostatecznie nie zadowolisz nikogo. Dobrym rozwiązaniem może być znalezienie docelowej grupy odbiorców i przetestowanie z nią schematów kolorów.
Źródła:
https://www.verywellmind.com/what-is-the-trichromatic-theory-of-color-vision-2795831
https://webvision.med.utah.edu/book/part-viii-psychophysics-of-vision/color-perception/
https://www.joehallock.com/