Wystawa “Space for My Body” to pierwsza duża retrospektywa Anu Põder, cenionej estońskiej artystki, zorganizowana poza granicami jej ojczystej Estonii. W Muzeum Susch, którego zespół stawia sobie za cel promocję prac artystek, których twórczość często była pomijana, zgromadzono ponad czterdzieści prac datowanych od 1978 do 2012 roku. Jest to wyjątkowa okazja doc zapoznania się z obrazami Põder, szczególnie że prace artystki bardzo rzadko opuszczają Estonię. Wystawa zostanie zainstalowana w luźno chronologicznym porządku i skupi się na trzech głównych aspektach twórczości artystki:
- Pierwsza część wystawa to prezentacja lalek, manekinów i figur, na podstawie których artystka bada ciało jako centrum artystycznego badania. Rzeźby Põder eksplorują ciało jako miejsce eksperymentu, wyrażając równocześnie afirmację własnej cielesności i dyskomfort jaki ta cielesność wytwarza.
- Druga część wystawy skupi się na roli nietypowych materiałów i ubrań jako zamienników dla ciała.
- Trzecia część koncentruje się z kolei na relacji Põder z zmysłami, odżywianiem i pragnieniem.
Kiedy? 03.01 2024 – 30.06.2024
Gdzie? Muzeum Susch, Susch, Szwajcaria
Anu Põder
Poder jest jednym z najbardziej odkrywczych głosów Estonii w ciągu ostatnich pięciu dekad. Jej twórczość wyróżnia się od lat 70. jako wyjątkowo starannie wykonana, oryginalnie zaprojektowana i głęboko osobista. Niemniej jednak, ponieważ była w pewien sposób niezgodna z ówczesnym krajobrazem artystycznym w Estonii, została na wiele lat zapomniana. Põder znana jest z eksplorowania ciała ludzkiego. Jej rzeźby podkreślają kruchość, nietrwałość i ulotność życia. Przez całą swoją karierę używała nietypowych materiałów, takich jak tekstylia, wosk, gips, mydło, plastik i drewno, co pozwoliło jej tworzyć wyjątkowe kompozycje. W przeciwieństwie do swoich rówieśników, którzy pracowali z tradycyjnymi materiałami, takimi jak brąz i granit, aby przedstawiać ideały społeczeństwa sowieckiego, Põder tworzyła własny intymny, wyjątkowo wrażliwy słownik wizualny, złożony z codziennych, niedocenianych przedmiotów. Pracując na styku dwóch ważnych historycznie oraz politycznie okresów – sowieckiej okupacji Estonii, która rozpoczęła się w 1940 roku, i nowej uzyskanej niepodległości w 1991 roku – Põder przyjęła niepewność tożsamości estońskiego narodu, pracując jako jedna z bardzo niewielu artystek w męskim gronie i wprowadzając do niego kobiece spojrzenie.
Źrodło: tutaj